Kazališna bibliografija

1946

Groniecka J.: Jugosławia. „Teatr” 1946, nr 4, s. 73–74. [życie teatralne w Jugosławii, brak informacji na temat Chorwacji]

1947

Bazielich W.: Kronika jugosłowiańska. „Odra” 1947, nr 22, s. 5. [m.in. o o rozwoju amatorskich teatrów wiejskich i robotniczych ]

Bazielich W.: Kronika jugosłowiańska. „Odra” 1947, nr 21, s. 4. [o międzysłowiańskiej współpracy teatralnej; streszczenie artykułu G. Harta opublikowanego w gazecie „Narodni list”]

Bazielich W.: Kronika jugosłowiańska. „Odra” 1947, nr 45, s. 2–3. [m.in. o teatrze, śmierci aktora P. Milanova; balecie w Teatrze Narodowym w Zagrzebiu; Z. Kunc, urodzona w Zagrzebiu śpiewaczka operowa i jej gościnne występy w Polsce]

Bazielich W.: Teatr jugosłowiański. „Listy z Teatru” 1947, nr 12, s. 6–8. [prezentacja według republik, najwięcej o Chorwacji]

Cirlić B.: Nowy sezon w teatrach jugosłowiańskich. „Listy z Teatru” 1947, nr 16, s. 22–23. [w Kronice zagranicznej o teatrach narodowych w Belgradzie i Zagrzebiu]

1953

[Vojnović I.] Szwarcenberg C.K.: Zmierzch Dubrownika. „Tygodnik Powszechny” 1953, nr 31, s. 6. [o Trylogii dubrownickiej]

1955

[Matković M.] Brandys M.: W teatrze. Notaki jugosłowiańskie (2). „Dziennik Polski” 1955, nr 154, s. 3. [autor opowiada wystawioną przez Jugoslovensko dramsko pozorište sztukę M. Matkovicia Na kraju puta, którą oglądał podczas siedmiodniowego pobytu w Belgradzie]

1956

Kalita H.: Wśród pisarzy jugosłowiańskich. „Radio i Świat” 1956, nr 48, s. 3. [literatura po II wojnie światowej, podział na starsze i młodsze pokolenie, M. Krleža, M. Matković, R. Marinković, M. Držić, w związku z emisją w Programie I Polskiego Radia słuchowiska S. Perovicia Ziarnko piasku]

1957

Kreft B.: O współczesnej literaturze jugosłowiańskiej. „Kronika” 1957, nr 6, s. 5, 8; 1957, nr 7, s. 4. [słoweński pisarz, eseista i dramatopisarz, przebywający w Łodzi na zaproszenie Teatru Powszechnego; prezentacja sytuacji w prozie, poezji i dramacie, tło polityczne, krytyka socrealizmu, m.in. V. Parun, T. Ujević, D. Cesarić, J. Kulundžić, D. Tadijanović, M. Matković, R. Marinković]

Stoberski Z.: Zdobycze kulturalne Jugosławii. „Dziennik Ludowy” 1957, nr 206, s. 4. [o folklorze, I. Meštroviciu, K. Hegedušiciu, teatrze, literaturze, nie dzieli na literatury narodowe, pisze o dwóch okresach, do 1948, z wpływami realizmu socjalistycznego i późniejszym, okresie naznaczonym eksperymentami]

Treugutt S.: Nad Dunajem. 3. „Przegląd Kulturalny” 1957, nr 27, s. 6–7. [relacja z festiwalu Sterijno pozorje, M. Božić, D. Ivanišević, R. Marinković]

1958

Orłowski W.: Festiwal teatralny w Nowym Sadzie. „Teatr” 1958, nr 13, s. 17, 18. [relacja z festiwalu „Sterijno pozorje”; festiwal poświęcony był Ivo Vojnoviciowi, także o Bazarze snów i Heraklesie Marijana Matkovicia]

[Držić M.] Jędrzejewicz J.: Słowiańska komedia renesansowa w Teatrze Zagłębia. „Teatr” 1958, nr. 14, s. 6. [rec. i 2 fot.]

[Držić M.] Polanica S.: Amory signora Marino. „Słowo Powszechne” 1958, nr 121, s. 6. [krótka rec.]

[Držić M.] Proszkowski L.: Do zobaczenia Melpomeno! „Gwarek” 1958, nr 23, s. 3. [relacja z występu gościnnego Tetaru Zagłębnia (Rzymska kurtyzana) w Domu Kultury Kolejorz w Tarnowskich Górach]

[Držić M.] Stoberski Z.: Marin Držić w Polskim Radiu. „Radio i Telewizja” 1958, nr 19, s. 20. [o życiu i twórczości Marina Držicia w związku z emisją słuchowiska Zaloty signora Marino w Programie II Polskiego Radia]

[Držić M.] Surówka D.: „Dziennik Zachodni” 1958, nr 64, s. 4.

[Držić M.] Zagórski J.: Tragedie aktorek. „Kurier Polski” 1958, nr 147, s. 4. [właściwie o oszczędnościach w kulturze i zwalnianiu aktorek z teatrów, efekt zatrudniania sprzed kilku lat nadmiernej liczby aktrów, rozważania, czy aktorki z Krakowa i Warszawy mogą zasilić prowincjonalne teatry, i przy tej okazji krótko i pozytywnie o Dundo Maroje, o realizacji, ogląda w spektakl w objeździe]

[Držić M.] Prasa jugosłowiańska o wystawieniu sztuki Držicia w Polsce. „Teatr” 1958, nr 24, s. 23. [o artykule Foteza w „Vjesnik u srijedu” poświęconym prapremierze Dunda Maroja (Rzymska kurtyzana) w Panstwowym Tetarze Zagłębia w Sosnowcu, o wystawieniu tej sztuki w telewizji katowickiej, nadaniu jej przez katowickie i warszawskie radio, rozbudowanie części muzycznych, śmiała reżyseria Tadeusza Przystawskiego, sztuka odniosła sukces w Polsce i pokazuje „żywotność i klasyczne wartości nieśmiertelnego dzieła Držicia]

[Držić M.] „Teatr i Film” 1958, nr 8, s. 2. [fot. z przedstawienia; Teatr Zagłębia w Sosnowcu, Rzymska kurtyzana…]

[Vojnović I.] Grabowska A.: Trzeci i ostatni wieczór z Serbami. „Głos Robotniczy” 1958, nr 70, s. 3. [o występie w Polsce Serbskiego Teatru Narodowego z Nowego Sadu i wystawieniu sztuki Vojnovicia Maskarada na poddaszu]

[Vojnović I.] Grodzicki August: Teatr naszych przyjaciół. „Życie Warszawy” 1958, nr 76, s. 4. [o wizycie Teatru z Nowego Sadu, który m.in. przedstawił Maskaradę na poddaszu]

[Vojnović I.] O autorze Maskarady na poddaszu. „Echo Krakowa” 1958, nr 72, s. 5.

[Vojnović I.] Orlicz Michał: „Maskarada na poddaszu”. „Dziennik Łódzki” 1958, nr 70, s. 2. [rec. teatralna, Serbski Teatr Narodowy z Nowego Sadu przedstawił w Łodzi Maskaradę na poddaszu Ivo Vojnovicia]

1959

Natanson Wojciech: List z Nowego Sadu. Korespondencja własna. „Trybuna Robotnicza” 1959, nr 176, s. 7 [Sterijino pozorje; m.in. Rzymska kurtyzana Marina Držicia]

[Držić M.] Charnicki J.: Jugosłowiański Teatr Dramatyczny na polskich scenach. „Kultura i Życie” 1959, nr 19, s. 1. [rec.]

[Držić M.] Eberhardt K.: Szkoła aktorskiej zabawy. „Ekran” 1959, nr 22, s. 10. [rec. z występów Jugosłowiańskiego teatru Dramatycznego, najlepszy Dundo Maroje, przede wszystkim  o spektaklu, grze aktorskiej, w samych superlatywach]

[Držić M.] Greń Z.: Szekspir z Belgradu i Dalmacja z Szekspira. ŻL 1959, nr 21, s. 3. [rec.]

[Držić M.] Jordan F.: „Rzymska kurtyzana” – Drżicia w Teatrze Polskim. „Kurier Szczeciński” 1959, nr 8, s. 6. [rec.]

[Držić M.] Karczewska-Markiewicz Zofia: Spotkanie z teatrem jugosłowiańskim. „Dundo Maroje” i „Król Lir”. „Życie Warszawy” 1959, nr 114, s. 8. [rec.]

[Držić M.] Kelera Józef: Teatr z Belgradu (Dundo Maroje). „Odra” 1959, nr 23, s. 7 i 11. [rec.]

[Držić M.] Messer E.: „Rzymska kurtyzana”. „Głos Szczeciński” 1959, nr 12, s. 5. [rec.]

[Držić M.] Morawska H.: „Rzymska kurtyzana” – Drżica w Teatrze Polskim. „Głos Szczeciński” 1959, nr 6, s. 3. [zapowiedź premiery, krótko o Držiciu i sztuce]

[Držić M.] Natanson Wojciech: Goście jugosłowiańscy. „Teatr” 1959, nr 12, s. 12, 13. [opis wizyty Jugosłowiańskiego Teatru Dramatycznego, który wystawił 3 sztuki: Dundo Maroje, Króla Lira i Osieroconą rodzinę Nušicia i fot.]

[Držić M.] Prorok Leszek: Farsa bajecznie kolorowa. „Odra” 1959, nr 8, s. 3. [rec. szczecińskiej inscenizacji Rzymskiej kurtyzany]

[Držić M.] „Teatr” 1959, nr 4, s. 27. [2 fot.; Teatr Polski w Szczecinie, Rzymska kurtyzana]

[Držić M.] Treugutt S.: Jugoslavensko dramsko pozorište. „Przegląd Kulturalny” 1959, nr 21, s. 10–11. [o gościnnych występach Jugosłowiańskiego Teatr Dramatycznego z Belgradu, który po występach w Warszawie ma wyjechać do Poznania i Wrocławia]

[Držić M.] Szydłowski R.: Dubrownicka komedia na warszawskiej scenie. „Trybuna Ludu” 1959, nr. 129, s. 4. [rec.]

[Krleža M.] Kaszyński Stanisław: Skąd my to wszystko znamy? „Odgłosy” 1959, nr 39, s. 7. [rec. i fot. Wiesławy Mazurkiewicz grającej Baronową Castell]

[Krleža M.] Orłowski W.: „Bank Glembay Ltd.” „Głos Robotniczy” 1959, nr 250, s. 3. [rec.]

[Krleža M.] Panasewicz J.: „Ekspress Ilustrowany” 1959, nr 231, s. 4.

[Krleža M.] „Bank Glembay Ltd.” Mirosława Krležy. (Teatr Nowy w Łodzi). D 1959, nr 11, s. 181–184. [fot.; krótkie streszczenie]

[Krleža M.] Timofiejew G.: Jeszcze raz mieszczaństwo. „Głos Pracy” 1959, nr 224, s. 4. [rec. przedstawienia Teatru Nowego z Łodzi]

[Krleža M.] Zagórski Jerzy: Nie ma pewniaków. „Kurier Polski” 1959, nr 228, s. 4; [z fot., rec. przedstawienia Teatru Nowego z Łodzi]

[Krleža M.] „Teatr” 1959, nr 22, s. 2. [3 fot.; Teatr Nowy w Łodzi: Bank Glembay Ltd]

[Roksandić D.] Orłowski W.: „Ostrożnie z małżeństwem”. „Głos Robotniczy” 1959, nr 169, s. 3. [rec.]

[Roksandić D.] Goliński L.: „Ostrożnie z małżeństwem” na scenie objazdowej. „Trybuna Ludu” 1959, nr 332, s. 4. [rec. Warszawskiego Teatru Objazdowego PPIE]

1960

[Madany E.] (e.m.) Współczesny dramat jugosłowiański. „Orka” 1960, nr 32, s. 2. [relacja z V edycji Sterijino pozorje, m.in. Mirko Božić Svilene papuče]

[Držić M.] Jędrzejczyk Olgierd: Nowohucka i jugosłowiańska komedia dell’arte. „Teatr” 1960, nr 8, s. 22. [rec. Dunda Maroja, zdjęcie]

[Držić M.] Kudliński Tadeusz: Plaut z Dubrownika. „Dziennik Polski” 1960, nr 71, s. 3. [rec. Dunda Maroja w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie]

[Držić M.] Flaszen L.: B.tyt. „Echo Krakowa” 1960, nr 71, s 3.

[Matković M.] Kaszyński S.: Rozmowa z jugosłowiańskim pisarzem. „Odgłosy” 1960, nr 48, s. 8. [wywiad; z fotografią Matkovicia]

[Roksandić D.] Mirecki J.: „Nowiny Rzeszowskie” 1960, nr 263, s. 4. [rec.]

[Roksandić D.] Jankowski L.: Debiut i… „Warmia i Mazury” 1960, nr 11, s. 23. [rec. Ostrożnie z małżeństwem]

[Roksandić D.] Piwińska M.: Sztuka uwodzenia. „Teatr” 1960, nr 24, s. 10–11. [m.in. o Ostrożnie z małżenstwem]

[Roksandić D.] Prorok L.: „Głos Olsztyński” 1960, nr 252, s. 10. [rec.]

[Roksandić D.] ami: Teatralne zapiski. „Nadodrze” 1960, nr 4, s. 12. [m.in. o Ostrożnie z małżenstwem]

1961

[Držić M.] Żmij D.: Zapiski z festiwali. D 1961, nr 9, s. 167–169. [Festiwal w Dubrowniku w 1961 roku – M. Držić, I. Gundulić, J. Sterija Popović]

[Roksandić D.] Marszałek K.: „Panorama Północy” 1961, nr 7, s. 15. [rec.: D. Roksandić: Ostrożnie z małżeństwem]

[Roksandić D.] Siemiatycka K.: „Gazeta Białostocka” 1961, nr 24, s. 3. [rec.: D. Roksandić: Ostrożnie z małżeństwem]

1962

Pavletić V.: Współczesna dramaturgia jugosłowiańska. Tłum. Z. Stoberski. D 1962, nr 6, s. 134–140. [Božić M., Budak Pero, Gamulin Grgo, Hadžić Fadil, Ivanišević Drago, Kolar Slavko, Krleža M., Marinković R., Matković M., Roksandić Duško, Smole Dominik]

Teatr i dramaturgia w Jugosławii. Rozmowa Zygmunta Stoberskiego z Pavao Brozem i Ivanem Fogi. „Nowa Kultura” 1962, nr 7, s. 12 [wywiad przeprowadzony z redaktorem pisma „Komunist” Pavaem Brozem i redaktorem Radia Sarajevo Ivanem Fogi przy okazji ich wizyty w Polsce (połowa stycznia); ogólnie o twórczości, tematyce, festiwalach (Dubrovnik, Split, teatr dziecięcy w Sarajewie i Nowy Sad jako najważniejszy) i polityce repertuarowej, bez konkretów narodowych, zasadach finansowania teatrów, jeden krótki akapit o tekstach, wymieniony m.in. Areteusz Krležy i Gloria Marinkovicia]

[Matković M.] Kaszyńska K.: D 1962, nr 7, s. 158. [list]

[Matković M.] Kaszyński S. / Stoberski Z.: D 1962, nr 3, s. 142–144. [list Stanisława Kaszyńskiego w sprawie publikacji przekładu sztuki M. Matkovicia pt. Herakles; odpowiedź redakcji i Z. Stoberskiego]

[Matković M.] Za mało się znamy. „Nowa Kultura” 1962, nr 47, s. 4. [wywiad Zygmunta Stoberskiego z Marijanem Matkoviciem; o polskim teatrze, kontaktach kulturalnych]

[Matković M.] Ślipińska J.: „Głos Koszaliński” 1962, nr 59, s. 3–4. [rec. Marijan Matković, Herakles]

[Matković M.] Zinowiec M.: Koszalińscy goście. „Głos Szczeciński” 1962, nr 55, s. 5. [rec. m.in. Heraklesa]

[Matković M.] Człowiek i mit. „Teatr” 1962, nr 10, s. 25. [Teatr w Koszalinie; Herakles; zdjęcie]

1963

[Fotez M.]: Prapremiera w Teatrze Zagłębia. Rozmowa z dr Marko Fotezem. „Trybuna Robotnicza” 1963, nr 295, s. 5 [na temat polskiej prapremiery w Teatrze Zagłębia, reżyserowanej przez Foteza sztuki Długie życie Velimira Oswalda Velimira Lukicia, wywiad przeprowadzony przez Marię Podolską]

Kot W.: Dramat serbski i chorwacki na scenach polskich do roku 1914. PS 1963. T. 13, s. 164–183. [Josip Eugen Tomić, Ivo Vojnović]

Kot W.: Dramat jugosłowiański w Polsce do roku 1939. Część I. Okres do r. 1914. „Sprawozdania z Posiedzeń Komisji (styczeń–czerwiec 1963)”. T. 7. Z. 1. Kraków, Polska Akademia Nauk. Oddział w Krakowie, 1963, s. 189–191. [streszczenie referatu wygłoszonego na posiedzeniu Komisji Słowianoznawstwa 17.04.1963; Josip Eugen Tomić, Ivo Vojnović]

Kot W.: Dramat jugosłowiański w Polsce do roku 1939. Część II. Okres dwudziestolecia międzywojennego. „Sprawozdania z Posiedzeń Komisji (styczeń–czerwiec 1963)”. T. 7. Z. 1. Kraków, Polska Akademia Nauk. Oddział w Krakowie. 1963, s. 191–194. [streszczenie referatu wygłoszonego na posiedzeniu Komisji Słowianoznawstwa 8.05.1963; Josip Kosor, Ivan Vojnović, Milan Ogrizović, Miroslav Krleža]

[Držić M.] Fornalczyk Feliks: Zabawa w teatr. „Głos Wielkopolski” 1963, nr. 97, s. 3. [rec. z występów w Poznaniu amatorskiego Teatru Pionierów z Zagrzebia, wystawiającego dwuczęściowe widowisko komediowe na podstawie komedii Marina Držicia, składające się z dwóch części: Dubrownicka noc, Żarty ze Stanca]

[Držić M.] ŻL. 1963, nr 37, s. 2. [w Przeglądzie prasy o specjalnym zeszycie „Ruchu Literackiego” wydanym na zjazd slawistów w Sofii, w jednym akapicie o przedstawieniu Dunda Maroja w Nowej Hucie]

[Matković M.] Nasi goście. „Polska” 1963, nr 2, s. 48. [krótka informacja o pobycie w Polsce w związku z wystawieniem sztuki Herakles w Teatrze Bałtyckim w Koszalinie]

[Rabadan V.] Beylin K.: Śmiech sprzed 400 lat. „Express Wieczorny” 1963, nr 277, s. 6. [rec. Żony niemej czyli Raju na ziemi ]

[Rabadan V.] Polanica S. [Bury S. E.] „Słowo Powszechne” 1963, nr 282, s. 3. [rec. Żony niemej czyli Raju na ziemi]

[Rabadan V.] Grodzicki August: Staroświeckość rekonstruowana. „Życie Warszawy” 1963. 278. 4. !!! 279, s. 6. [rec. Żony niemej czyli Raj na ziemi]

[Rabadan V.] Przewoska H. (P.H.) Hobby uczonego Chorwata. „Stolica” 1963, nr 51/52, s. 9 [rec. Żona niema czyli Raj na ziemi; Teatr Rozmaitości].

[Rabadan V.] Jaszcz. [Szczepański J. A.]: Starofarsa podrobiona. „Trybuna Ludu” 1963, nr 322, s. 6. [rec. Żony niemeja czyli Raju na ziemi]

1964

Janković A.: Festiwal w Dubrowniku. ŻL. 1964, nr 30, s. 10 [o Dubrownickich Igrzyskach Letnich]

Kot W.: Dramat jugosłowiański na scenach polskich w 20–leciu międzywojennym. PS 1964. T. 14, s. 142–176. [Julije Benešić, Josip Kosor, Ivo Vojnović, Milan Ogrizović, Josip Kulundžić, Miroslav Krleža]

[Držić M.] [Gombač B.]: Wywiad z reżyserem. „Gazeta Poznańska” 1964, nr 132, s. 3. [Gombač przebywał wówczas w Polsce na stypendium, wyreżyserował Dunda Maroja w Teatrze Nowym w Poznaniu]

[Krleža M.] B.B.: Miroslav Krleža. Sprawa Bakrana. „Radio i Telewizja” 1964, nr 26, s. 17. [opis spektaklu]

[Krleža M.] Szarecki S.: Oni wybrali ideę. „Ekran” 1964, nr 27, s. 14. [rec. spektaklu Sprawa Bakrana]

[Strozzi T.] Gzella L.: „Gra i rzeczywistość”. „Kurier Lubelski” 1964, nr 124, s. 3. [rec.]

[Strozzi T.] Kronika teatralna. „Kultura” 1964, nr 17, s. 9. [o Zabójstwie na scenie w Teatrze w Bydgoszczy]

[Strozzi T.] Szymkiewicz J.: „Gazeta Pomorska” 1964. 86.

1965

[Marinković R.] Groo J.: Dramaturgia Ranka Marinkovicia. „Sprawozdania z Posiedzeń Komisji (styczeń–czerwiec 1965)”, T. 9. Z. 1. Polska Akademia Nauk. Oddział w Krakowie. Kraków 1966, s. 138–141. [streszczenie referatu wygłoszonego na posiedzeniu Komisji Słowianoznawstwa w dniu 2.06.1965; przedstawienie dwóch dramatów, Albatros i Glorija].

1966

Hećimović B.: La dramaturgie yougoslave d’après guerre. „Le Thèâtre en Pologne” 1966, nr 4/5, s. 93–96.

Kronika miesiąca. Za granicą. W Jugosławii. D 1966, nr 6, s. 125–126. [o sztuce Marijana Matkovicia Raniony ptak, wystawionej przez HNK w Zagrzebiu; o sztuce Slavica Tomislav Odkupiony dramat, wystawionej przez HNK w Splicie]

Stoberski Z.: Dramaturgia i teatr jugosłowiański na scenach polskich po 1945 roku. „Wiatraki” 1966, nr 20, s. 4. [wyliczenie dotychczas wystawionych sztuk z elementami ich recepcji]

[Rabadan V.] „Teatr” 1966, nr 3, s.17. [notatka o przybyciu do Grudziądza na prapremierę jego sztuki]

[Roksandić D.] Kusztelski Błażej: Bałtycki Teatr Dramatyczny. „Nurt” 1966, nr 12, s. 51. [rec. Angeliny]

[Roksandić D.] Powęska S.: „Żołnierz Polski Ludowej” IV. 1966

1967

Stoberski Z.: Kartka z Dubrownika. ŻL 1967, nr 44, s. 3. [o Dubrownickich Letnich Igrzyskach, m.in. M. Držić; zdjęcie „Grižula” Držicia w Dubrowniku]

[Držić M.] Hausbrandt A.: Pjesnik – Marin Držić. „Kultura i Ty” 1967, nr 12, s. 43–48. [życie i twórczość Držicia w relacji uczestnika sympozjum Marin Držić w świetle renesansowego komediopisarstwa, jakie odbyło się w Dubrowniku]

1968

Kot W.: Recepcja „Potęgi ciemnoty” Lwa Tołstoja w dramaturgii chorwackiej. Kraków, Nakładem Uniwersytetu Jagiellońskiego 1968, s. 273–291. [m.in. o Srđanie Tuciciu, Franie Hrčiciu, Franie Galoviciu, Adeli Miličinović]

[Držić M.] Stoberski Z.: Międzynarodowe sympozjum poświęcone Marinowi Držiciowi (z okazji 400–lecia jego śmierci). „Przegląd Humanistyczny” 1968, nr 3, s. 184–187. [o sympozjum, jakie odbyło się w Dubrowniku w dniach 6–12.08.1967 r., na temat Marin Držić w świetle renesansowej komediografii]

1969

[Držić M.] „Teatr”, nr 20, s. 27. [2 zdjęcia Teatru Dolnośląskiego w Jeleniej Górze, Rzymska kurtyzana…]

1970

Eustachiewicz L.: Z dziejów dramatu chorwackiego. D 1970, nr 8, s. 109–112. [rec. książki W. Kota: Chorwacki dramat naturalistyczny]

ud: Nowości dramaturgii jugosłowiańskiej. D 1970, nr 5, s. 146–147. [m.in. o sztuce Marijana Matkovicia pt. Generał i jego błazen, wystawionej w HNK w Zagrzebiu; streszczenie recenzji Branka Hećimovicia]

ud: O czym pisze jugosłowiańska „Scena”. D 1971, nr 4, s. 162–168. [m.in. o decentralizacji w kulturze i zagrzebskim „Prologuˮ]

Wysińska E.: Novi Sad – dramat, teatr, krytyka. D 1970, nr 5, s. 102–108. [w pierwszej części pisze o 15. edycji festiwalu Sterijino pozorje, a w drugiej części (s. 104–108) – na temat I Sympozjum Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych (AICT)]

Recenzje występów Chorwackiego Teatru Dramatyczny im. Branka Gavelli w Warszawie i Olsztynie [w repertuarze Miroslav Krleža Kraljevo i Peter Weiss Cierpienia pana Mockinpotta].

(k) „Życie Warszawy”, nr 287, s. 4. [not. o występie inauguracyjnym w Warszawie]

„Teatr”, nr 24, s. 25. [not. o występie w Warszawie i Olsztynie]

„Życie Warszawy”, nr 289, s. 4. [not. o przyjęciu kierownictwa Chorwackiego Teatru Dramatycznego im. Branka Gavelli przez L. Motykę]

Grodzicki A.: Kunszt gości z Zagrzebia. „Życie Warszawy” 1970, nr 290, s. 6. [rec.]

Segiet J. „Gazeta Olsztyńska”, nr 212, s. 3; [rec.]

Szydłowski R.: Taniec życia i śmierci. „Trybuna Ludu” 1970, nr 336, s. 6. [rec. ]

Szydłowski R.: Współczesny moralitet. „Trybuna Ludu” 1970, nr 337, s. 6. [rec.]

Zagórski J.:  Misterium chorwackie. „Kurier Polski” 1970, nr 287, s. 3; „Słowo Powszechne”, nr 289, s. 5. [rec.]

[Držić M.] Surówka B.: „Dziennik Zachodni” 1971, nr 268, s. 2. „Dziennik Zachodni” 1971, nr 270, s. 3.

1971

Dramaturgia Krajów Socjalistycznych w przekładach (1945–1971). Jugosławia. Oprac. J. Matulewicz. „Nowości Teatralne” 1971, nr 2, s. 59–68.

Semil M.: Festiwal w Novim Sadzie, D 1971, nr 9, s. 160–164. [m.in. Miroslav Krleža, Kraljevo; Marijan Matković, Generał i błazen; A. G. Matoš, Prawie nic]

[występy w Łodzi Teatr Lalek z Zadaru] „Teatr”, nr 14, s. 26 [not.]

[Krleža M.] Bołtuć I.: Bank Glembay. Teatr Telewizji. Łódź. „Scena” 1971, nr 2, s. 45. [zapowiedź emisji spektaklu telewizji Bank Glembay, prezentacja Krležy i utworu]

[Krleža M.] Eberhardt K.: W luksusowym maglu. „Ekran” 1971, nr 6, s. 23. [rec. spektaklu Teatru Telewizji zrelizowanego w Łodzi]

1972

[Brešan I.] mp Sterijino Pozorje 1972, D 1972, nr 10, s. 161–162. [o Przedstawieniu „Hamletaˮ we wsi Głucha Dolna]

[Držić M.] Wojtczak B.: „Dundo Maroje”. „Kurier Szczeciński” 1972, nr 67, s. 4–5.

[Držić M.] Wróblewski A.: Drzić Marian. „Scena” 1972, nr 8, s. 30. [w ramach cyklu Mała encyklopedia wielkiego dramatu krótko o Držiciu]

[Držić M.] Wrzos Z.: Odkurzanie nieskuteczne. „Głos Szczeciński” 1972, nr 47, s. 3. [rec. Dundo Maroje]

[Krleža M.] Zdybicka D.: Wczesna twórczość dramatyczna M. Krležy i jej modernistyczne piętna. Sprawozdania z posiedzeń PAN. Kraków 1972. 1, s. 105–107.

1973

Buski T.: Jugosłowiańskie „Brzydkie kaczątko”. „Gazeta Robotnicza” 1973, nr 216 [recenzja spektaklu Brzydkie kaczątko wystawionego przez Teatr Lalek z Zadaru w Łodzi].

ZOF: „Brzydkie kaczątko” znad Adriatyku. „Słowo Polskie”. 14.09.1973 [rec. spektaklu Brzydkie kaczątko Teatru Lalek z Zadaru wystawionego we Wrocławiu]

[Krleža M.] Zdybicka D.: Wczesna twórczość dramatyczna Miroslawa Krležy i jej modernistyczne piętno. W: Modernizm w literaturach słowiańskich (zachodnich i południowych). Kraków, Ossolineum, 1973, s. 137–149.

1974

Hasbrandt A.: Dubrownicka trylogia Marijana Matkovića. ŻL 1974, nr 37, s. 6 i 15. [Dubrownickie Igrzyska Letnie, M. Krleža, M. Držić i okres, w którym dyrektorem festiwalu był M. Matković]

1975

[Brešan I.] Sinko G.: Sztuki Shakespeare’a w roli tematów. „Dialog”. 1975, nr 1, s. 98–105.

[Brešan I.] M.W.: Przedstawienie „Hamleta” we wsi Głucha Dolna „Gazeta Lubuska” 1975, nr 224, s. 4. [z wortalu teatralnego; zapowiedź prapremiery w Gminnym Ośrodku Kultury w Bożonowie koło Żagania]

[Brešan I.] Dębek J.J.: Wino, taniec, śpiew i sprawy zasadnicze. „Gazeta Lubuska” 1975, nr 231, s. 4. [rec., z wortalu teatralnego]

[Brešan I.] ? Prapremiera w zielonogórski teatrze: „Przedstawienie „Hamleta” we wsi Głucha Dolna”. „Ilustrowany Kurier Polski”, nr 250. [z wortalu teatralnego]

[Brešan I.] AMI. „Hamlet we wsi Głucha Dolna”. „Nadodrze” 1984, nr 23, s. 9. [rec., z wortalu teatralnego]

[Hadžić F.] Wysińska E.: Jubileusz  w Nowym Sadzie. D 1975, nr 6, s. 163–164. [o sztuce Hitler u partyzantów]

1976

[Brešan I.] Henkel B.: Hamlet we wsi Głucha Dolna. „Sztandar Młodych” 1976, nr 54, s. 5. [z wortalu teatralnego, rec.]

1977

Szydłowski R.: Obraz współczesnego świata. „Teatr” 1977, nr 19, s. 18–20. [o dramaturgii zagranicznej, 2 zdania (na 20, stronie) o przedstawieniu i zdjęcie z inscenizacji, Marian Rułka jako Andre Skunca, Ivo Brešan]

Szymanowski P.: Jugosłowiański przegląd. D 1977, nr 8, s. 150–153. [Sterijino pozorje 1977; notatka o sztuce Dundo Maroje M. Držcia i Čaruga I. Kušana]

[Brešan I.] Żurowski A.: Łomnicki i Szekspirowski „produkcyjniak” „Teatr” 1977, nr 20, s. 5–6. [rec. Przedstawienia]

[Brešan I.] Przedstawienie Hamleta we wsi Głucha Dolna. Opracował T. Sobolewski. „Film” 1977, nr 40, s. 10–11. [składa się z trzech części: Ivo Brešan o swojej sztuce, Kazimierz Kutz o przedstawieniu i Widz o tym, co zobaczył; z fotografiami z programu]

[Brešan I.] B. Teatr na Woli zaprasza. „Kurier Polski” 1977, nr 128, s. 6. [zapowiedź premiery; z wortalu teatralnego]

[Brešan I.] Misiorny M.: Wiejski „Hamlet” „Trybuna Ludu” 1977, nr 142, s. 8. [z wortalu teatralnego, rec.]

[Brešan I.] Zagórski J.: Bomba na Woli. „Kurier Polski” 1977, nr 138, s. ?. [z wortalu teatralnego, rec.]

[Brešan I.] Natanson W.: Tragizm i powszedniość. „Życie Warszawy” 1977, nr 153, s. 5. [z wortalu teatralnego, rec.]

[Brešan I.] Kłossowicz J.: Najdziwniejszy Hamlet. „Literatura” 1977, nr 26, s. 13. [z wortalu teatralnego, rec.]

[Brešan I.] Kydryński L. „Przekrój”, nr 1683, s. 9. [m.in. o Przedstawieniu „Hamleta”… w Teatrze na Woli, przedruk z „Kuriera Warszawskiego” 1977. Nr 6, z wortalu teatralnego]

[Brešan I.] Krzemień T.: Ballada o Szekspirze, co trafił pod strzechy. „Kultura” 1977, nr 28, s. 5. [z wortalu teatralnego, rec.]

[Brešan I.] Jakubowska J.: Dziwny świat Głuchej Dolnej. „Żołnierz Wolności”, nr 162. 11–07–1977. [z wortalu teatralnego, rec.]

[Brešan I.] Głogowski K.: Anatomia kliki. „Kierunki” 1977, nr 29, s. 10. [jest na wortalu teatralnym, rec.]

[Brešan I.] F.Z.K.: Przedstawienie Hamleta we wsi Głucha Dolna Ivo Brešana (Teatr na Woli). „Szpilki” 1977, nr 31, s. 17. [z wortalu teatralnego, rec.]

[Brešan I.] Fik M.: Wzniosłe czy banalne? „Polityka”, nr 33, s. 7. [jest też na wortalu teatralnym, rec.]

[Fotez M.] Zgon (3 XII 1976). „Teatr” 1977, nr 5, s. 25.; Adamski J.: Gospodin Marko Fotez. „Dziennik Polski”, nr 11, s. 11. [wspomnienie pośmiertne o M. Fotezie]

1978

Wysińska E.: Dubrownik: plener i przestrzeń. D 1978, nr 12, s. 146–149. [o samym festiwalu; B. Gavella, M. Fotez, G. Paro, M. Krleža, Areteusz, Krzysztof Kolumb]

Recenzje z występów gościnnych w Łodzi Teatru „Ognjen Prica” z Osijeku, w repertuarze Ivana Brlić-Mažuranić: Las Stribora:

Kwieciński J.: W smudze światła. Po wizycie lalkarzy z Jugosławii. „Głos Robotniczy” 1978, nr 116, s. 5 [ze zdjęciem].

„Teatr”, nr 13, s. 25 [informacja w kronice, przedstawienie współrealizowali czechosłowaccy artyści; reżyseria Jan Ozabal; scenografia i lalki Bogdan Slavik].

[Brešan I.] Bajdor J.: Hamlet Brešana. „Trybuna Ludu” 1978, nr 186, s. 8.

[Brešan I.] Fiedosiejew J. M.: W Głuchej Dolnej przegrywa Horacy. „Express Ilustrowany” 1978, nr 146, s. 3.

[Brešan I.] Zawistowski W.: Szekspir i Brešan. „Głos Wybrzeża”, nr 204. 07–08–1978. [z wortalu teatralnego, rec.]

[Brešan I.] Rafałowski T.: Hamlet z Głuchej Dolnej. „Głos Wybrzeża” 1978, nr 217. [z wortalu teatralnego, rec.]

[Brešan I.] Paprocka A.: ”Hamlet” w Głuchej Dolnej. „Dziennik Bałtycki”, nr 244, s. 3. [z wortalu teatralnego, rec.]

1979

djc: Oblicza teatru. D 1979, nr 8, s. 159–161. [m.in. Legenda Krležy i Śmierciopis Kamova]

Hristić J.: Jugosłowiański teatr absurdu. Tłum. P. Szymanowski. D 1979, nr 8, s. 92–96. [I. Ivanac, Dlaczego płaczesz tato? / Zašto plačeš tato?; V. Kljaković, Spotkania / Susreti]

Paro G.: Dubrovnik i przestrzeń sceniczna. Tłum. E. Kwaśniewska. D 1979, nr 8, s. 99–100. [M. Držić, M. Fotez, B. Gavella, M. Krleža, K. Spaić, I. Vojnović]

Pašić F.: Teatr i dramat w powojennej Jugosławii. Tłum. A. Wojda. D 1979, nr 8, s. 83–91. [M. Držić, M. Matković, I. Vojnović]

Djc [Ćirlić D.J.]: Wszędzie dzieci, wszystko dla dzieci. D 1979, nr 11, s. 168–169 [spraw. Z XIX Jugosłowaińskiego Festiwalu Dzieci w Szybeniku].

Recenzje z występów w Łodzi Teatru Narodowego z Zenicy (Narodno pozorište), w repertuarze Miroslav Krleža Legenda, recenzje:

Bąbol J. „Dziennik Popularny” 1979, nr 131, s. 6.

Panasewicz J.: Dramat w bezkresnej bieli. „Głos Robotniczy” 1979, nr 126, s. 3. [o występie w Łodzi]

„Teatr”, nr 16, s. 24. [inform. w kronice o występach w Bydgoszczy i Gdańsku]

[Begović M.] Zdybicka D.: Myśl teatralna Milana Begovicia. W: Literatury słowiańskie w okresie awangardowego przełomu. Red. Z. Niedziela. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk, Ossolineum, 1979, s. 93–100.

[Begović M.] Zdybicka D.: Problematyka aktorska w myśli teatralnej Milana Begovicia. W: Dramat i teatr narodów słowiańskich w XX wieku. Red. Maria Bobrownicka. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk, Ossolineum, 1979, 175–193.

[Brešan I.] Kolendo J.J.: Hamlet we wsi Głucha Dolna. „Warmia i Mazury” 1979, nr 1, s. 25. [rec.]

[Krleža M.] Sychowska-Kavedžija J.: Przemiany warsztatu dramaturgicznego Miroslava Krležy. W: Dramat i teatr narodów słowiańskich w XX wieku. Red. Maria Bobrownicka. Wrocław–Warszawa–Karków–Gdańsk, Ossolineum, 1979, s. 89–98.

[Krleža M.] Wojciechowski L.: Krleža w Telewizji. „Ekran”, nr 48, s. 2. [wywiad z L. Wojciechowskim, tłumaczem W agonii, przeprowadzony przez Wiesławę Czapińską]

1980

Recenzje z występów w Warszawie Teatru Satyrycznego Jazavac, w repertuarze F. Hadžić, Człowiek na stanowisku; K. Mladen: Crzściny:

Cynowski P.: Żony swoich mężów. „Życie Warszawy” 1980, nr 237, s. 8.

[Szczawiński J.] (ES) Satyrycy z Zagrzebia. „Słowo Powszechne” 1980, nr 225, s. 4.

Zagórski J.: Tak to bywa. „Kurier Polski” 1980, nr 226, s. 4. [krótka rec.]

„Teatr”, nr 23, s. 25. [inform. w koronice o występach w warszawskim Teatrze Kawdrat]

Teatr z Zagrzebia na scenie „Kwadratu”. „Życie Warszawy” 1980, nr 232/233, s. 7. [inform. o wstępach]

[Brešan I.] Katarasiński J.: Breszan i Gelman. „Odgłosy” 1980, nr 22, s. 8. [rec. Uroczystego bankietu w zakąłdzie pogrzebowym wystawionego w Teatrze Nowym]

[Brešan I.] [B.a.] ŻL 1980, nr 44, s. 14. [zapowiedź premiery sztuki Ivo Brešana: Śmierć przewodniczącego komitetu domowego w Teatrze Dramatycznym w Elblągu]

[Brešan I.] [B.a.] W repertuarze: Śmierć przewodniczącego komitetu domowego. „Teatr” 1980, nr 26, s. 26. [Teatr Dramatyczny w Elblągu]

[Brešan I.] Bolesław L.: Róg obfitości. „Opole”, nr 1. 01–01–1980. [z wortalu teatralnego, rec.]

[Brešan I.] Paprocka A.: Justin nie działa już sam. „Dziennik Bałtycki” 1980, nr 253, s. 3. [ze zdjęciem, rec. prapremiery Śmierci przewodniczącego komitetu domowego w Teatrze w Elblągu]

[Brešan I.] Czy dramat jest sztuką? „Dialog” 1980, nr 11, s. 164–166. [wywiad T.M. Bilosinicia, przedruk z czasopisma „Oko” (291/1980); fragm. rozmowy pt. Kto jest bez grzechu, niech pierwszy rzuci kamieniem; podała do druku DJC]

[Barac A.] Kot W.: Antun Barac: „Geschichte der jugoslavischen…”. . Wiesbaden 1977. PS, T. 30. Rok 1980 [1981], s. 212–214. [rec.]

[Držić M.] Teatr. ŻL 1980, nr 45, s. 18 [o Rzymskiej kurtyzanie wystawionej przez Teatr im. W. Horzycy w Toruniu]; [B.a.] W repertuarze. „Teatr” 1980, nr 24, s. 26; „Scena” LVIII. 1980. II. 40.

[Kamov J. Polić] Wysińska E.: Nowy Sad – spojrzenia w przeszłość. D 1980, nr 7, s. 159–161.  [m.in. Orgie monacha]

[Krleža M.] Wilanowska J.: Przed premierą „Areteusza” w Teatrze Polskim. „Głos Szczeciński” 1980, nr 234, s. 3. [rozmowa z reżyserem A. Jelaską, scenografką B. Jankowską i autorem opracowania muzycznego J. Sobieskim]

[Krleža M.] [B.a.] Teatr. ŻL 1980, nr 48, s. 18. [o Areteuszu wystawionym przez Teatr Polski w Szczecinie; ze zdjęciem]

[Krleža M.] Frycz J.: „Areteusz” czyli powtórka z losu. „Kurier Szczeciński” 1980, nr 238. 4–5. [o przedstawieniu w Teatrze Polskim w Szczecinie]

[Krleža M.] Krajewska A.: Obok życia, obok sztuki. „Czas” 1980, nr 52, s. 21. [o życiu teatralnym w Szczecinie i o przedstawieniu W agonii]

[Krleža M.] Polska prapremiera „Areteusza” M. Krležy. „Głos Szczeciński” 1980, nr 235, s. 1. [o przedstawieniu w Teatrze Polskim w Szczecinie]

[Krleža M.] Anonim: „Areteusz” Teatr Polski w Szczecinie, „Scena” 1981, nr 1, s. 41. [fot. i inform.]

1981

Szpakowska M.: XXVI Festiwal Sterijino pozorje. D 1981, nr 9, s. 151–152. [T. Petrasov Marović, Antygona, królowa Teb/Antigona kraljica u Tebi]

Receznje z występów w Warszawie Teatru Satyrycznego Jazavac:

Torbarina T.: Borsucze zęby. „Kurier Polski” 1981, nr 238, s. 4. [o działalności Teatru Satyrycznego Borsuk” w Zagrzebiu, jeden z artykułów przygotowanych przez zagrzebski „Vjesnik”, z którym współpracował „Kurier Polski”, s. 4 w całości wypełniona artkykułami z „Vjesnika”, numer z 7.12.1981, okolicznościowy, z okazji święta narodowego Jugosławii]

Recenzje spektaklu W agonii M. Krležy:

Kulczyński J.: Przed premierą Teatru TV mówi Józef Kulczyński reżyser spektaklu „W agonii”. Zanotowała G. Lenart. „Antena” 1981, nr 17, s. 26.

Brzostowiecka M.: W „agonii”. „Ekran” 1981, nr 27, s. 10–11.

[Grzelecki S.] (stg.) Wstrząsy i przemijania. „Życie Warszawy” 1981, nr 145, s. 7. [polemika: Kornhauser Julian] juk. Beztroska. „Pismo” 1981, nr 7, s. 136. [odnosi się do recenzji W agonii z „Życia Warszawy”]

Halbersztat P.: Miroslav Krleża „W agonii”. „Kultura” 1981, nr 27, s. 13.

[Brešan I.] [B.a.] W repertuarze. „Teatr” 1981, nr 23/24, s. 26. [Teatr Bagatela im. Boya Żeleńskiego w Krakowie – Przedstawienie „Hamleta” we wsi Głucha Dolna]

[Brešan I.] „Śmierć przewodniczącego Komitetu Domowego” Teatr Dramatyczny w Elblągu. „Scena” 1981, nr 1, s. 41. [fot. i inform.]

1982

Wysińska E.: Dwugłos z Nowego Sadu. D 1982, nr 5. 163–164. [relacja ze Sterijno pozorje 1982 m.in. M. Držić, Dundo Maroje; M. Krležy Golgota]

[Držić M.] Rapacka J.: Między tekstem a biografią. Na marginesie nowego wydania dzieł zebranych Marina Držicia. PS 1981 [1982], T. 31, s. 186–194. [rec.]

[Krleža M.] Halbersztat P.: Miroslav Krleža „W agonii”. „Kultura” 1981, nr 27, s. 13. [rec. spektaklu Teatru Telewizji]

[Vojnović I.] Michalska H.: Sesja poświęcona Vojnoviciowi. PS 1981 [1982], T. 31, s. 231–233. [w dziale sprawozdania o sesji zorganizowanej przez Krakowski Oddział PAN]

1983

Bobrownicka M.: Przełom modernistyczny w dramaturgii słowiańskiej. W: Z polskich studiów slawistycznych. Seria 6. Prace na IX Międzynarodowy Kongres Slawistów w Kijowie, 1983. Cz. 2. Literaturoznawstwo. Folklorystyka. Problematyka historyczna. Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1983, s. 25–33. [z chorwackiej o I. Vojnoviciu]

Ćirlić D.J.: W Nowym Sadzie: teatr i polityka. „Dialog”. 1983, nr 10, s. 165–167. [relacja z Sterijino pozorje, S. Šnajder, Chorwacki Faust, F. Šovagović, Sokol ga nije volio]

Kazimierczyk B.: Sterijino Pozorje 1983. Rewelacje i skandale. „Tu i Teraz” 1983, nr 32, s. 12, 15. [Chorwacki Faust S. Šnajdera, Sokol ga nije volio F. Šovagovicia, skandal dotyczy Golubnjačy]

Występy w Płocku i Warszawie teatru Satyrycznego (Satiričko kazalište) Jazavac, w repertuarze Żmija F. Hadžicia:

[Pawłowski T.] Skryba. „Tygodnik Płocki”, nr 50, s. 9. [rec.]

[Szczawiński J.] Tak toczy się półświatek. „Słowo Powszechne” 1983, nr 252, s. 4. [rec.]

[Brešan I.] [B.a] „Kronika” 1983, ŻL nr 42, s. 1. [zapowiedź premiery w dniu 21 X 1983 Przedstawienia „Hamleta” we wsi Głucha Dolna w Państwowym Teatrze Polskim w Bielsku Białej]

[Šnajder S.] Georgijewski Lj: Nie jest tak źle, kiedy się warto o coś kłócić. Rozmowa Barbary Kazimierczyk z Ljubišą Georgijewskim ze Skopje [m.in. o sztuce S. Šnajdera „Chorwacki Faust”]. „Teatr” 1983, nr 9, s. 33–35. (na s. 34 trzy zdjęcia m.in. „Sokol ne l’amait pas” Fabijana Šovagovicia – T. Sztuki Dramatycznej „Gavella” w Zagrzebiu)

[Šnajder S.] Kazimierczyk B.: Jak robią to oni (S. Šnajder: Chorwacki Faust). „Fakty” XXV. 1983. 13. 12. nie ma

1984

Rapacka J.: Złoty wiek sielanki chorwackiej. Studia z dziejów dubrownickiej literatury pastoralnej. Warszawa, Wydawnictwo UW, 1984, 99 s. [Dž. Držić, M. Držić]

[B.a] „Teatr”, nr 1, s. 41. [2–zdaniowa zapowiedź przyjazdu do Polski Teatru Jazavac z Zagrzebia]

Sieradzka Z.: Sterijino Pozorje 1984. „Teatr” 1984, nr 10, s. 32. [relacja z festiwalu, m.in. Glembajowie Krležy, Dubrownickiej trylogii Vojnovicia i Sercu matki Janka Policia-Kamova; zdjęcie, s. 31]

1985

Recenzje z występów w Warszawie i Krakowie Teatru Dramatycznego im. Gavelli, w repertuarze M. Krleža Rodzina Glembajów:

„Echo Krakowa”, nr 241, s. 5; „Ekran” 1985, nr 50, s. 4. [krótka informacja]

Lutomski J.: Spotkanie teatru z Zagrzebia. Czerń i biel. „Rzeczpospolita” 1985, nr 290, s. 5. [o wizycie Teatru Gavelli i współpracy z Teatrem Rozmaitości]

[Brešan I.] Ivo Brešan o reżyserowaniu. Rozmowa Radoslava Lazicia z Ivo Brešanem.  Tłum. Joanna Pomorska. D 1985, nr 2, s. 164–165.

[Brešan I.] I. Brešan: „Przedstawienie »Hamleta« we wsi Głucha Dolnaˮ. „Scena” 1985, nr 4, 39. [zdjęcie+informacja]

[Brešan I.] [B.a.] Kolejna premiera w Teatrze Satyry „Maszkaron”. „Szatan” Ivo Brešana. „Gazeta Krakowska” 1985, nr 50, s. 1–2. [zapowiedź premiery ze zdjęciem]

[Brešan I.] (ip) Polska prapremiera sztuki Ivo Brešana. Szatan „bawi” w „Maszkaronie” „Gazeta Krakowska” 1985, nr 53, s. 3. [opis premiery i krótko o spektaklu]

[Brešan I.] „Politika”: „Sukces Ivo Brešana w Polsce”. Prasa jugosłowiańska o inscenizacji „Szatana” w Teatrze Satyry „Maszkaron”. „Gazeta Krakowska” 1985, nr 67, s. 4.

[Krleža M.] Frankowska B.: Jugosłowiański Białystok. „Kontrasty” 1985, nr 1, s. 30–33. [relacja z Borštinkova srečanja z 1984 r., na którym wystawiono Glembajów M. Krležy w wykonaniu Teatru Dramatycznego „Gavella” z Zagrzebia]

[Krleža M.] Frankowska B.: Spotkania w Mariborze. „Odrodzenie” 1985, nr 11, s. 10. [korespondencja z festiwalu teatralnego Borštinkova srečanja, m.in. Miroslav Krleža]

1986

[Kowalczyk A.] (kow) Jugosłowiański teatr w LDK. Przypowieść o podłości. „Kurier Lubelski” 1986, nr 53, s. 4 [zapowiedź występu w Lublinie Teatru Amatorskiego „Daska”]

[Gawlik J.P.] Obserwator: Na powietrzu. „Gazeta Krakowska” 1986, nr 189, s. 5. [sprawozdanie z festiwalu Splitsko Ljeto (Split 15.07–15.08.1986)] Gawlik J.P.: Split ’86. „Kultura” 1986, nr 37, s. 1, 13.

Głomb K.: Daska. „Gazeta Krakowska” 1986, nr 109, s. 4. [o amatorskim teatrze Daska i przedsatwieniu Pif–paf–puf]

Recenzje występów w Krakowie i Warszawie Teatru Dramatycznego im. B. Gavelli (1985), w repertuarze Miroslav Krleža Rodzina Glembajów:

Kazimierczyk B.:  Teatralni goście z Zagrzebia i Issoudun. „Odrodzenie” 1986, nr 2, s. 10. [m.in. o przedstawieniu Rodzina Glembajów Teatru Dramatycznego im. B. Gavelli]

Natanson W.: Wizyty teatrów zagranicznych. „Życie Warszawy” 1986, nr 1, s. 7.

Recenzje występów w Poznaniu Teatru Satyrycznego Jazavac, w repertuarze F. Hadžić, Panowie i obywatele:

„Teatr”, nr 7, s. 33. [inf. o występach]

[Błażewicz Olgierd] O.B. Satyra z Zagrzebia. „Głos Wielkopolski” 1986, nr 110, s. 2.

Danecki R.: „Express Poznański” 1986, nr 93, s. 5.

[Brešan I.] „Teatr” 1986, nr 12, s. 33. [tylko inform. o przedstawieniu Ivo Brešan, Wspinacz w Teatrze Satyry Maszkaron w Krakowie]

[Brešan I.] (wk) „Wspinacz” Ivo Brešana. „Gazeta Krakowska” 1986, nr 120, s. 1 i 7. [inform. o premierze sztuki Elektrownia wodna w Suchym Dole]

[Brešan I.] (wk) Efektowna premiera „Wspinacza” w Teatrze „Maszkaron”. „Gazeta Krakowska” 1986, nr 122, s. 4.

[Brešan I.] Petrač B.: Twórczość Ivo Brešana. W poszukiwaniu utraconej etyki. Tłum. A. Pakulanka. „Gazeta Krakowska” 1986, nr 120, s. 3.

[Krleža M.] Kazimierczyk B.: Teatralni goście z Zagrzebia i Issoudun. „Odrodzenie” 1986, nr 2, s. 10. [M. Krleža, Rodzina Glembajów. Teatr Dramatyczny im. Gavelli z Zagrzebia na występach w Warszawie]

[Matković M.] Cirlić D.J.: Pamięci Marijana Matkovicia. D 1986, nr 5–6, s. 244–246.

[Matković M.] Cirlić-Straszyńska D.: Marijan Matković 1915–1985. LnaŚ 1986, nr 1, s. 193–195. [nekrolog]

[Prica Č.]  Cirlić Dorota J.: Nowy Sad ’86: mniej, ale lepiej. D 1986, nr 10, s. 171–172.

1987

Csató J.: Nowy Sad 1987. „Dialog” 1987, nr 9, s. 171–173. [M.  Krleža, Put u raj; S. Šnajder, Gamllet]

Recenzje z występów w Koszalinie Teatru Narodowego z Mostaru (w repertuarze Gavran Miro Noc bogów):

„Zbliżenia”, nr 20, s. 2 [notatka na temat wspólpracy Bałtyckiego Teatru Dramatycznego z Teatrem Narodowym w Mostarze, występ tego drugiego w Koszalinie, przedstawienie Noc bogów Gavrana w reżyserii dyrektora artystycznego BTD A.M. Marczewskiego]

[Brešan I.] Sinko G.: Miesiąc sumiennej roboty. „Teatr” 1987, nr 6, s. 24–25. [m.in. Przedstawienie „Hamleta” we wsi Głucha Dolna I. Brešana]

[Brešan I.] Lipińska O.: Z „Głuchej Dolnej”na „Szkarłatną wyspę”. Rozmowa z Olgą Lipińską. Rozmawiała E. Królikowska. „Antena” 1987, nr 11, s. 3. [ze zdjęciem, z wortalu teatralnego]

[Brešan I.] A.: Hamlet i zmierzch. „Dziennik Bałtycki” 1987, nr 64, s. 3. [z wortalu teatralnego]

[Brešan I.]: Ivo Brešan (autor „Hamleta we wsi Głucha Dolna” specjalnie dla „GK”. Wywiad przeprowadzony przez A. Pakulankę „Gazeta Krakowska” 1987, nr 212, s. 4.

[Brešan I.] Tkaczuk W.: Emocje na uwięzi. „Antena” 1987, nr 13, s. 13. [z wortalu teatralnego, rec.]

[Brešan I.] Wyrozembska M.: ”Hamlet” w Głuchej Dolnej. „Ekran”, nr 12, s. 12–13. [z wortalu teatralnego]

[Brešan I.] Janisławska-Mazurkiewicz E.: Boczny tor. „Rzeczywistość” 1987, nr 13, s. 11. [rec. spektaklu Teatru Telewizji; z wortalu teatralnego]

[Šnajder S.] hb: Jugosławia: historyczna obsesja. D 1987, nr 5. 186–189. [omówienie artykułu D. Klaicia Polityczne obsesje: nowości jugosłowiańskiego dramatu; m.in. o dramatach S. Šnajdera, Confiteor, Chorwacki Faust]

[Vojnović I.] Balbus M.: Konflikt dramatyczny i jego ekwiwalenty w dramaturgii Ivo Vojnovicia. Red. M. Tatara. Warszawa–Kraków, Nakładem Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1987, s. 29–35.

[Vojnović I.] Bobrownicka M.: Przemiany struktur gatunkowych polskiego i chorwackiego dramatu okresu modernizmu (Wyspiański – Vojnović). W: Polska – Jugosławia. Związki i paralele literackie. Red. Halina Janaszek-Ivaničková i E. Madany. Wrocław, Ossolineum, 1987, s. 55–63.

[Vojnović I.] Bobrownicka M.: Dramaty Vojnovicia w kontekście dramaturgii powszechnej. Red. M. Tatara. Warszawa–Kraków, Nakładem Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1987, s. 9–17.

[Vojnović I.] Czapik B.: Dramaty Vojnovica wobec prądów literackcg epoki.  Red. M. Tatara. Warszawa–Kraków, Nakładem Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1987, s. 19–27.

[Vojnović I.] Darasz Z.: Dramatyczność, element liryczny i epicki w dramaturgii Vojnovicia. Red. M. Tatara. Warszawa–Kraków, Nakładem Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1987, s. 47–54.

[Vojnović I.] Kot W.: Dramaty Vojnovicia na scenach polskich. Red. M. Tatara. Warszawa–Kraków, Nakładem Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1987, s. 99–109.

[Vojnović I.] Maroń J.: Człowiek, rekwizyt, muzyka w dramaturgii Vojnovicia. Red. M. Tatara. Warszawa–Kraków, Nakładem Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1987, s. 55–63.

[Vojnović I.] Stadnikiewicz-Kerep J.: Cykl dramatów dubrownickich Vojnovicia i ich zagrzebskie inscenizacje w świetle krytyki jugosłowiańskiej. Red. M. Tatara. Warszawa–Kraków, Nakładem Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1987, s. 89–97.

[Vojnović I.] Stankovicz Aleksandra: Czas i przestrzeń w dramatach Ivo Vojnovicia. Red. M. Tatara. Warszawa–Kraków, Nakładem Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1987, s. 37–45.

[Vojnović I.] Sychowska-Kavedžija Jolanta: Wizja teatralna trylogii dubrownickiej Ivo Vojnovicia. Red. M. Tatara, Nakładem Uniwersytetu Jagiellońskiego, Warszawa–Kraków 1987, s. 65–71.

Kot W.: Formy życia teatralnego w Polsce i Chorwacji w czasie II wojny światowej. W: Polska – Jugosławia. Związki i paralele literackie. Red. H. Janaszek-Ivaničková i E. Madany. Wrocław, Ossolineum, 1987, s. 85–98.

1988

[Brešan I.] Haak J.: Pod górę. „Scena” 1988, nr 1, s. 8. [O utworzonym w 1977 r. Teatrze w Legnicy; wystawienie m.in. w sezonie 1981/82 sztuki I. Brešana, Przedstawienie „Hamleta”… , zdjęcie i krótko]

[Brešan I.] Supergroteska czyli życie. Z Brunonem Rajcą dyrektorem naczelnym i artystycznym Państwowego Teatru „Maszkaron” rozmawia Anna Wytryhus. „Scena” 1988, nr 2. 12–13. [Krótki fragm. o jugosłowiańskiej dramaturgii, I. Brešan, Szatan na Wydziale Filozoficznym]

[Putniković D.] Frąckiewicz Z.: Związani z Polską. „Słowo Polskie”, nr 187, s. 6. [z wortalu teatralnego].

[Šnajder S.] Misiorny M.: „Chorwacki Faust” i wspomnienie Gordany. „Kultura” 1988, nr 26, s. 8–9. [Chorwacki Faust na scenie Theater an der Ruhr].

[Šoljan A.] Ćirlić D.J.: Teatr literacki w Nowym Sadzie. D 1988, nr 10, s. 167–170. [Relacja z 33 Sterijino pozorje; A. Šoljan, Bard. HNK z Zagrzebia].

1989

[Brešan I.] Krzysztof Miklaszewski: Na bocznicy. „Dziennik Polski” 1989, nr 29, s. 6. [jest na wortalu teatralnym]

[Brešan I.] Olgierd Jędrzejczuk: Publiczność chce przedstawienia. „Gazeta Krakowska” 1989, nr 31, s. 7. [jest na wortalu teatralnym]

[Brešan I.] Obserwator: Im ciemniej, tym jaśniej. „Gazeta Krakowska” 1989, nr 105, s. 4. [o kondycji teatru i m.in. Przedstawieniu…]

[Brešan I.] Beata Gościk: Przedstawienie „Hamleta” we wsi Głucha Dolna Ivo Brešana. „Antena”, nr 32. 03–08–1989. [z wortalu teatralnego]

[Brešan I.] W repertuarze: Teatr im. Słowackiego w Krakowie: Brešan I.: Przedstawienie „Hamleta” we wsi Głucha Dolna. „Teatr” 1989, nr 4, s. 34.

[Brešan I.] W repertuarze: Teatr Satyry Maszkaron w Krakowie: Brešan I.: Wykopaliska archeologiczne we wsi Dilj. „Teatr” 1989, nr 10, s. 34. [tylko informacja o przedstawieniu]

[Brešan I.] Kania Kazimierz: Kołchozowy „Hamlet” w Teatrze im. Słowackiego. „Kierunki” 1989, nr 12, s. 14.

[Šnajder S.] Misiorny Michał: Tito Strozzi. ŻL 1989, nr 1, s. 6 i 13.